Hamerník expres 2012
• foto: Čudla
Přes veškeré strasti, které nás s motorovým vozem M 131.1386 poslední dobou provázejí,
se letošní jízdy Hamerník expresu vydařily. Po dvou letech se na naši lokálku vrátil
motorový vůz M 131.1266 z Lokomotivního depa IVK Kladno.
Poděkování patří tomuto 61letému stroji (do provozu byl předán 12. ledna 1951)
a jeho panu majiteli i všem, kteří naše konání podpořili a ruku k dílu akce přiložili,
a samozřejmě našim cestujícím.
Hamerník expres najíždí k nástupišti
• foto: Čudla
poděkování sponzorům
• foto: Čudla
přestupní zastávka
• foto: Čudla
autobusová konečná v Dobřívě
• foto: Čudla
...a píší nám.
Za vším, co je zde k této problematice z naší strany zveřejněno si stojíme a na historii
rozhodně nic měnit nebudeme!
Občanské sdružení Lokálka Group v roli účastníka řízení aktivně vystupuje proti zastavování
provozu a rušení lokálek v oblastech svého působení. A vynaložené úsilí již přináší své výsledky.
20. prosince 2011 Drážní úřad svým rozhodnutím zamítl žádost SŽDC na zastavení drážní dopravy
na všech zastávkách a dopravnách regionální dráhy Děčín hl.n. - Oldřichov u Duchcova.
SŽDC se tím pokoušela, po neúspěšném správním řízení zastavení provozu na dráze jako takové,
alespoň takto znemožnit jakoukoliv osobní dopravu. Však k čemu by byla 40 km dlouhá dráha
v turisticky atraktivní oblasti bez zastávek?
SŽDC se zatím nepodařil prosadit ani záměr převedení malebné lokálky Protivec - Bochov
do kategorie vlečka. I díky argumentaci našeho občanského sdružení tuto žádost v novém
projednání 3. ledna 2012 Drážní úřad zamítl.
Vzpomínáme nedožitých 101. narozenin pana Vladimíra Zusky a bujaře oslavíme 19. spolkové narozeniny.
Cestou do Bochova
• foto: Kolda
se bohužel neuskuteční.
Naše příznivce musíme zklamat, ale vážná závada na nápravové převodovce motorového
vozu M 131.1386 nám neumožní uskutečnit jízdy nejméně do léta tohoto roku.
Opravu nápravové převodovky nebylo možné provést z toho důvodu, že vlastník motorového vozu
se odmítl podílet na opravě, ač je k tomu ze zákona povinen.
A my opravdu nemáme zbytečné statisíce, abychom opravu provedli ve
vlastní režii, tak jsme museli vozidlo odstavit.
Vztah vlastníka k motorovému vozu ostatně procházel a stále prochází poměrně bouřlivými
a občas překvapivými změnami. Zpočátku (okolo roku 1995) byl vůz považován za historické
a nedotknutelné dědictví obce (nyní již města) a tady o prodeji nesměla padnout ani zmínka
a padla-li, budila upřímné rozhořčení. Tak tedy došlo nakonec k pronájmu.
O řádné prodloužení nájemní smlouvy marně usilujeme v současné době již osmý rok.
Osm roků jsme v nejistotě. Osm roků trpělivě nasloucháme podmínkám, za kterých by bylo
eventuelně možno motoráček dále pronajmout nebo i odkoupit a snažíme se jim vyhovět.
Osm let nám díky neujasněné situaci do budoucna unikají granty na větší opravy a další
příležitosti. Je zapotřebí obnovit lak, interiér…
Když se konečně město v roce 2007 rozhodlo (v mezidobí totiž nebylo mimochodem vůbec jasné,
komu vozidlo vlastně patří a s kým se může jednat), že motoráček asi tedy prodají,
pak nastala situace, kolik by vlastně mělo za něj chtít. Pravda, motoráky se běžně neobchodují,
a tak přišla doba dohadů, kolik by to tak mohlo být...a začaly létat cifry jako např. 408.000 Kč.
Zjistili jsme, že to byla pořizovací cena nového motorového vozu, za kterou si město dalo vůz
do majetku asi v roce 2007. Tuto cifru jsme samozřejmě rozporovali s tím, že k 1.5.1984 činily
oprávky stejnou sumu a zůstatková cena je tedy 0 Kč. Znalecké posudky na cenu vozu, které jsme
obstarali, neměly žádnou váhu. Město nakonec vyhlásilo výběrové řízení s cílem dosáhnout
maximální ceny. Tím začaly postupně padat mýty o motoráčku jako dědictví, o žáčcích
(dnes už vlastně jejich rodičích), kteří by měli něco z motoráčku, který před lety zachránili,
mít a podobně. Postupně se ze hry vytratili i místní železniční modeláři, kteří mohli od nás dostat
další příspěvek na činnost ve výši 60.000 Kč. Nabídka jízd kamkoliv pro školu či město nejméně
2x ročně za režijní náklady též nebyla zajímavá, ani předkupní právo k motoráčku, ani sponzorský
dar nabídnutý jedním z našich členů škole v této souvislosti ve výši přes 100.000 Kč… Když to
vše sečteme a podpoříme naší nabídkou částky 220.000 Kč dostaneme zajímavou sumu… ale ani to nebylo
evidentně dostačující.
Na výroční členské schůzi spolku na počátku letošního roku byl výbor spolku podroben značné kritice
od členů spolku v této záležitosti. Byly mu stanoveny jasné mantinely dalšího postupu a zejména
časové hledisko. V létě tohoto roku bude patrně o motoráku a jeho dalším osudu rozhodnuto.
Nebudeme však nadále o jeho získání usilovat za každou cenu jako v minulosti a jak se patrně
od nás očekávalo.
A protože nic neponecháváme náhodě, tak již intenzívně pracujeme na náhradním řešení,
aby kontinuita našeho konání byla udržena i ve dvacátém roce života spolku.