strana 3


Ve zkratce
aneb malé ohlédnutí za spolkovým rokem 2000
Poslední rok minulého tisíciletí byl pro náš spolek v konečném důsledku až příliš náročný a dramatický. První půlrok se vyvíjel celkem solidně v rámci schváleného plánu. Naplánované jízdy spolehlivá stojednatřicítka zvládala bez ztráty kytičky, nad rámec plánu najezdila další stovky kilometrů při Dětském dni v Braníku či oslavách 400 let města Lovosic. Situace nasvědčovala tomu, že po delší stagnaci zbydou opět síly i na další vozidla či vydavatelskou činnost.

Jízdy „Hamerník expresu“ patří v našem regionu již k tradičním. Při loňském pátém ročníku jsme představili návštěvníkům některá nová vozidla. Poprvé se touto tratí projela mostecká karkulka T 444.0101, teplický motoráček M 131.1405 se do Mirošova podíval po dlouhých téměř sedmi letech a také autobus Škoda RTO Lux byl z jiné stáje.

Ale radost byla předčasná. 30. červenec, poslední den tradičního letního putování přinesl obrat v celkem příznivém vývoji. Poškození motorového vozu při nehodové události na přejezdu u Střelné přineslo spoustu práce při jeho opravě i administrativy. Útěchou může být snad jen skutečnost, že toto střetnutí, plně z viny řidiče, se obešlo jen s lehkým zraněním posádky zcela zdemolovaného automobilu.


Takovou sílu má stařičký motoráček, i když vzhledem k traťovým poměrům jen zázrakem zůstal na kolejích. Neukázněnost řidiče měla jen kousek k obětem na životech.

Jen pár dnů po této nehodě jsme měli naplánovaný pětidenní výlet pro cyklisty. Jeho realizaci operativně, doslova ze dne na den zachránili kolegové z Plzeňské dráhy spolu s DKV Plzeň, některé další akce však musely být odřeknuty. Díky pomoci teplického spolku, který nám ochotně zapůjčil záložní hnací nápravu, jsme se mohli opět prezentovat již při příležitosti Dne železnice v Liberci.

Den železnice 2000 v Liberci byl spojen s prezentací integrovaného dopravního systému. Za účasti Českých drah a libereckého Dopravního podniku se podařilo uspořádat neobyčejně úspěšnou akci, kdy si návštěvníci za jednotnou jízdenku mohli zvolit způsob cesty mezi Libercem a Jabloncem nad Nisou podle svých představ. Aktéry kromě pravidelných vlakových a tramvajových spojů byla také historická vozidla: motorový vůz M 131.1386, úzkorozchodná tramvaj Brown&Boveri i několik autobusů. Snímek přibližuje ojedinělou situaci, kdy osobní vlak při své cestě od vozovny DP projíždí podél zábavního centra Babylon

Opět jsme tedy vyjeli na koleje, tím však naše starosti zdaleka neskončily. Zajistit výrobu ozubených kol do poškozené nápravové převodovky je úkolem doslova nadlidským. Buď je limitujícím faktorem průměr kol nebo, a to častěji, typ ozubení Klinkenberg. Ani finální lokální oprava skříně (pokud vyžadujeme kvalitní práci) nebude jednoduchou ani levnou záležitostí. Proto s vděkem uvítáme každý tip na možného dodavatele opravných prací.


A tady je v Lokalce vypsan plán akcí,

který uvidíte zde.

další stránka